W dzisiejszych czasach konsument ma o wiele silniejszą pozycję niż kiedyś. Jest lepiej poinformowany i bardziej świadomy aspektów związanych z produktami obecnymi na rynku - wybiera je nie tylko ze względu na cenę, lecz również bierze pod uwagę swoje preferencje (na przykład dotyczące ekologicznego sposobu wykonania). Dzięki dostępowi do sieci komunikacyjnych takich jak na przykład media społecznościowe, blogi czy też komunikatory jest w stanie zniechęcić lub zainteresować znaczą liczbę osób. Współczesny konsument może być również realnie zaangażowany w tworzenie oraz reklamowanie produktów lub równoczesną produkcję i konsumpcje towarów czy też usług - może stać się prosumentem.
Współczesny konsument
Mylą się osoby, które sądzą, że prosument jest nowym zjawiskiem - już w dalekiej przeszłości, gdy społeczeństwo zajmowało się głównie rolnictwem większość osób była prosumentami. Brali udział w realnym wytwarzaniu oraz konsumpcji dóbr. Zjawisko to zostało zmarginalizowanie w czasie gwałtownego rozwoju przemysłu, bowiem ludzie rezygnowali z wytwarzania dóbr, które mogli bezproblemowo kupić na rynku. Masowa produkcja oraz rozwój techniki sprawił, że produkowane towary znacznie potaniały i większość osób mogła bezproblemowo z nich korzystać. W obecnych czasach zjawisko to znów wraca do łask jednak z pewnym wyjątkiem - prosumenci nie są już samowystarczalni.
Dobrym przykładem współczesnego prosumenta są osoby, które wykorzystują panele fotowoltaiczne do produkcji energii. Część wykorzystują do własnych potrzeb, a nadwyżkę mogą odprowadzić do sieci i sprzedać ją zakładowi energetycznemu. Są więc nie tylko konsumentami danego dobra, lecz także jego producentemi.
Współczesny konsument chce aktywnie uczestniczyć w procesach zachodzących na rynku. Nie jest już tylko biernym widzem, lecz sam wytycza nowe szlaki w postępie i rozwoju. Dzięki takiej postawie nie jest skazany wyłącznie na decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwa. Jednak wciąż każdy z nas ma za mało z prosumenta, a za dużo z konsumenta.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz